Vapaa-aika ja kulttuuri

Ohjeita

Ohjeita verkkokirjaston käyttöön.

Muita ohjeita

Mikseivät tunnukseni toimi?

Verkkotunnuksia ja salasanoja ei tietoturvasyistä välitetä puhelimitse tai sähköpostilla, verkkotunnuskysymys hoituu vain kirjastokäynnillä. Jos tunnuksesi eivät toimi, voit ottaa yhteyttä kirjastoon lainojen uusintaan, varauksiin tai omien tietojen päivittämiseen liittyvissä asioissa. Poikkeusaikana tehdyt e-tunnukset lakkaavat toimimasta poikkeusajan jälkeen.

Miksi järjestelmä on englanninkielinen?

Mikäli järjestelmä näkyy englanninkielisenä, suomen kielen voi valita, kun vierittää sivun alalaitaan. Järjestelmä tarkistaa selaimen oletuskielen. Jos oletuksena on englanti, suomi tai ruotsi, järjestelmä näkyy oletuskielellä.

Omat listat

Voit tehdä omia listoja verkkokirjastossa ja asettaa ne joko julkisiksi eli toiset voivat lukea tai näkymään vain sinun omalla verkkokäynnilläsi.

Miksei lainahistoriani näy?

Järjestelmän oletusasetuksena on, ettei asiakkaan lainahistoriaa tallenneta, ellei hän itse sitä halua. Tätä asetusta on mahdollista muuttaa itse menemällä omissa tiedoissa Yksityisyys-välilehdelle, valitsemalla pudotusvalikosta vaihtoehdon "aina" ja klikkaamalla "Lähetä". Lainahistoria alkaa tallentua Lainahistoria-välilehdelle vasta siitä lähtien, kun asetukset on muutettu, joten aiempaa lainahistoriaa ei voida palauttaa.

Mitä ovat tagit?

Tagit ovat verkkotekstiä kuvaavia asiasanoja. Tagittaminen on vapaamuotoisempaa kuin kirjastojen luetteloinnissa käyttämä asiasanoitus. Asiakkaat voivat avainsanoittaa aineistoja käyttämällä itselleen tuttuja sanoja (kohdassa "Lisää tagi") ja löytää siten jatkossa omat hakutuloksensa helpommin ("Omat tagit"). Tagipilvestä pääsee katsomaan, mitkä tagit ovat eniten käytettyjä. Tagi tulee englanninkielisestä sanasta tag ('merkki') ja on netissä jo vakiintunut termi.